Tworzenie stron www - krok po kroku


Research i analiza

Punktem wyjścia przy tworzeniu strony internetowej jest poznanie jej przyszłego (lub obecnego, jeżeli np. projektujemy nową wersję) użytkownika. Aby poznać taką osobę musimy zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  • Dlaczego do nas trafił?
  • Co go do tego zmotywowało?
  • Jakie są jego potrzeby?
  • Jak się zachowuje?

Po co w ogóle poznawać i opisywać zachowania osób, które będą korzystać z serwisu www? Odpowiedzi na te pytania dadzą nam wiedzę, dzięki której możemy zaprojektować stronę właśnie dla nich. Spełniając ich oczekiwania, sprawimy że z większym prawdopodobieństwem użytkownicy tacy dokonają konwersji, czyli staną się naszymi klientami.

Tworzenie architektury treści

Strona internetowa nie może istnieć bez zawartości, dlatego kolejnym krokiem jest stworzenie architektury informacji jaką chcemy przekazać użytkownikowi. Ułożenie zależnych od siebie podstron w logiczny sposób znacznie ułatwi poruszanie się po serwisie, zwłaszcza jeżeli jego struktura jest skomplikowana i wielopoziomowa.

Zyskają na tym nie tylko osoby szukającej danej informacji. Dzięki logicznemu ułożeniu poszczególnych treści, strona www jest łatwiej i szybciej skanowana przez roboty indeksujące – przełożyć się to może na lepszą widoczność w wyszukiwarkach internetowych.

Dlaczego zaczynamy od tworzenia treści?

Posiadanie przynajmniej zarysu treści jaka ma znajdować się w serwisie jest niezwykle ważne w procesie projektowania strony www. Ciężko jest zrobić choćby podstawowy szkic bez wiedzy o treści i intencji przekazu. Nawet bardzo dobry layout przestaje mieć sens, jeżeli zostanie zaprojektowany dla innego przekazu.

Prototypowanie i pierwsze testy

Kolejnym etapem w tworzeniu strony internetowej jest przygotowanie szkiców poszczególnych widoków. Bardzo często odbywa się to przy pomocy kartki papieru i ołówka – nie jesteśmy ograniczeni narzędziem, dzięki czemu możemy skupić się na potrzebach użytkownika. To na tym etapie przydaje się wiedza o architekturze treści oraz potrzebach przyszłych klientów, które chcemy zaspokoić.

W kolejnym kroku szkice przygotowane na papierze przenosimy do prototypu strony, który nie jest jeszcze w pełni funkcjonalny, ale może pokazać wszelkie błędy związane z jej użytecznością. Ważne jest aby szczegółowo omówić tak przygotowaną makietę i na tym etapie wykryć jak najwięcej niedoskonałości.

Kodowanie i testowanie

Kodowanie to już właściwe przygotowanie, według wcześniej ustalonych projektów z całą jej funkcjonalnością. Stronę www tworzymy zazwyczaj na roboczym serwerze gdzie odbywają się testy:

  • działania na różnych przeglądarkach internetowych
  • działania na różnych rodzajach urządzeń (desktop, netbook, tablet, smartfon, telefon)
  • szybkości serwera (ważne w przypadku używania systemów CMS)
  • szybkości działania po stronie przeglądarki

Wszelkie niedociągnięcia, które mogą różnicować wygląd układu na różnych przeglądarkach czy urządzeniach, naprawiamy na bieżąco. W ostatnim etapie tworzenia strony optymalizujemy jej kod pod względem szybkości i wydajności, zarówno na serwerze jak i w przeglądarce – wszytko po to, aby witryna ładowała się najszybciej jak to możliwe.

Wdrażanie analityki internetowej

Wdrożenie analityki internetowej nie jest konieczne przy tworzeniu strony www, ale warto się nad tym zastanowić. Większość osób nie docenia analityki, co jest olbrzymim błędem biznesowym. Dane płynące z pochodzenia i zachowań użytkowników mogą posłużyć do podejmowania decyzji istotnych dla prowadzonej działalności.

Wdrożenie analityki bardzo często utożsamiane jest z samą instalacją narzędzia takiego jak darmowe Google Analytics. Większość osób używa go jedynie, aby sprawdzić ilość odsłon strony, a dobrze zaplanowana analityka to przede wszystkim wyznaczenie celów biznesowych oraz mierzenie postępów ich realizacji w czasie.

Testy A/B

Ostatnim etapem tworzenia strony internetowej są testy A/B przeprowadzane na prawdziwych użytkownikach. Mają one sens jedynie gdy serwis posiada odpowiednio duży ruch, dlatego nie można przeprowadzać ich zaraz po uruchomieniu serwisu.

Polegają one na dopracowywaniu wyglądu elementów wpływających na konwersje, tak aby zwiększyć jej współczynnik np. taki test może wykazać, że przeniesienie przycisku zakupu z prawej części na lewą może zwiększyć sprzedaż w sklepie o 20%. Takiej informacji nie uzyskamy podczas standardowych badań, a jedynie na działającej już stronie.