Niniejszy poradnik SEO, ma za zadanie odpowiedzieć na pytanie — jak zwiększyć widoczność strony w Google, a także, od czego zależy sukces twojej firmy w darmowych wynikach wyszukiwania. Pokaże ci też, w jakim iść kierunku budując wartościowy ruch.

Dlaczego SEO jest ważne?

SEO nie zawsze jest najważniejszym kanałem dotarcia do klienta, czasami można osiągnąć wiele bez inwestowania w darmowe wyniki wyszukiwania. Jednak prawie zawsze, SEO będzie generować ruch, który przyniesie klientów lub przynajmniej przyda się do dalszych działań takich jak na przykład remarketing. Zanim przejdziemy do poradnika, zobacz kilka argumentów, które przemawiają za taką formą budowania ruchu:

SEO jest tanie

SEO ma to do siebie, że na początku może się wydawać kosztownym działaniem i w sumie (pozornie) takim jest. Na początku, musisz zainwestować sporą ilość czasu oraz pieniędzy na zaplanowanie działań, oraz na regularną pracę nad stroną. Na początku inwestujesz dużo i zyskujesz mało, czasem prawie nic…

Jednak po pewnym czasie (który zależy od wielu czynników), sytuacja się odwraca — zainwestowane pieniądze generują coraz więcej zysków, bez podnoszenia nakładów na działania. Zaczynasz zwiększać swoją widoczność, a im bardziej wartościowa jest ta widoczność, tym więcej zyskujesz klientów.

W skali kilku lat SEO to najtańszy kanał zdobywania ruchu, który jest dodatkowo bardzo dobrej jakości. Podobną jakość ruchu uzyskasz, inwestując w Google Ads, jednak ruch ten będzie znacznie droższy. Do tego, w chwili gdy przestaniesz płacić za reklamy, nie masz zupełnie nic. Ruch z SEO nie zniknie nawet jeśli przestaniesz inwestować. Oczywiście z czasem konkurencja będzie w stanie ci zagrozić, jednak nie stracisz ruchu z dnia na dzień.

Budowa strony zależy od SEO

Najważniejszą rzeczą związaną z SEO jest fakt, że budowa twojej strony zależy od strategii SEO. Żaden inny kanał nie ingeruje w takim stopniu w strukturę, architekturę informacji i działanie samej strony. To twoje cele związane z SEO decydują jak będzie wyglądała twoja strona.

Każdy rodzaj płatnej reklamy można skierować na dowolne strony, nawet niebędące w twojej domenie. Ruch z social media też można kierować w dowolne miejsca. Natomiast SEO wymaga dobrze przemyślanej strony oraz jej odpowiedniej treści. To dlatego powinieneś zacząć budowę strony, bazując na wstępnych analizach słów kluczowych oraz konkurencji.

Bardzo często zdarza się nam sytuacja, że audyt SEO, który wykonujemy, kończy się wnioskiem – „Stronę trzeba gruntownie przebudować lub zbudować od nowa”. Najgorzej jest, gdy właściciel dosłownie przed chwilą wdrożył nową stronę, bez konsultacji ze specjalistą SEO.

Dlatego warto myśleć o SEO już na etapie wstępnych założeń struktury strony. To jakie powinieneś mieć podstrony, nie zależy ani od ciebie, ani od wykonawcy twojej strony. Budowę strony definiują twoi potencjalni klienci. Jak to sprawdzić? Wystarczy zrobić analizę słów kluczowych i sprawdzić czego szukają w Google.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze poukładanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, który pomoże zdobywać więcej klientów z darmowych wyników wyszukiwania.

Ruch z Google to bardzo dobry ruch

Ruch z Google oraz innych wyszukiwarek to jedno z najlepszych źródeł ruchu. Jest tak, ponieważ tylko w wyszukiwarkach potencjalni klienci wpisują, konkretnie to, czego potrzebują. Jeśli ktoś czegoś szuka, to tego potrzebuje, proste!

W innych kanałach, takich jak większość social mediów jest zupełnie inaczej. Oczywiście, ustalasz grupy docelowe i możesz dotrzeć do odpowiednich osób. Jednak nigdy nie wiesz, czy dana reklama trafia do osoby, która potrzebuje twojego rozwiązania. Nawet jeśli jestem w twojej grupie docelowej, to nie znaczy, że chce twoje produkty.

Dużym wyjątkiem wśród social mediów jest Youtube, który też jest poniekąd wyszukiwarka (drugą na świecie). SEO na Youtube to temat na osobny artykuł, dlatego pomińmy tę kwestię.

Ruch z darmowych wyników wyszukiwania to bardzo duża część ogółu ruchu, jaki generuje Google. Dlatego warto zainwestować w zagłębianie wszelkich poradników związanych z SEO — to się po prostu opłaci.

Czy każdy biznes powinien inwestować w SEO?

Nie, inwestycja w SEO nie zawsze jest opłacalna. Istnieje bardzo wąskie grono biznesów, które nie powinny w ogóle myśleć nad optymalizacją pod wyszukiwarki. W jakich sytuacjach nie należy inwestować w SEO?

Gdy biznes jest krótkoterminowy

Załóżmy, że trafia do nas deweloper mieszkań, który buduje nowe osiedle i będzie chciał w niedługim czasie sprzedać jak najszybciej wszystkie mieszkania. SEO tutaj nie ma żadnego sensu, ponieważ działania zwiększające organiczną widoczność muszą trwać wiele miesięcy, zanim zaczną działać.

Klient po sprzedaży wszystkich mieszkań, nie będzie już potrzebował ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, więc szkoda czasu na takie działania. Znacznie lepiej jest w takiej sytuacji postawić na płatną reklamę, która jest droższa, ale szybko spełni swoją funkcję — pomoże w sprzedaży mieszkań.

Ogólnie każdy biznes, który jest krótkoterminowy i okres jego działalności trwa zaledwie kilka miesięcy, nie powinien używać SEO jako źródła ruchu. Nie zdążysz z rozkręceniem widoczności przed końcem projektu czy wydarzenia.

Nie należy jednak mylić krótkoterminowego biznesu z działalnością sezonową, która jest już opłacalna. Jeśli działasz w krótkich cyklach, które powtarzają się co jakiś czas — SEO spełni swoją rolę.

Gdy nikt nie szuka twoich produktów czy usług

Istnieją pewne branże i produkty, o których istnieniu nie wie prawie nikt. Jeśli dany produkt czy usługa jest bardzo specyficzna lub skierowana do bardzo wąskiego grona, może zdarzyć się, że inwestycja w SEO nie będzie zasadna.

Oczywiście nie jest to regułą. Każdy przypadek należy sprawdzić osobno, wykonując szczegółową analizę słów kluczowych i trendów. Tylko wtedy będziesz na pewno wiedzieć, czy warto inwestować w SEO. Żaden poradnik nie pomoże podjąć decyzji.

Poradnik SEO — podstawy

Każdy biznes jest inny, ale jeśli chodzi o widoczność w Google, to każda strona musi zacząć od takich samych podstaw SEO, bez których dalsze działania nie mają sensu. Najważniejszym elementem SEO, który jest bardzo często pomijany, jest planowanie.

Planowanie to pierwszy etap, bez którego będziesz działać po omacku, dlatego na początku tego poradnika skupimy właśnie na przygotowaniu właściwego planu działania. Najważniejsze elementy planu to:

  • analiza wyszukań potencjalnych klientów
  • pogrupowanie wybranych słów kluczowych
  • dopasowanie intencji do każdej z grup
  • zaplanowanie podstron, na które mają trafić poszczególne grupy użytkowników
  • zaplanowanie podstawowej optymalizacji tych stron
  • zbudowanie struktury strony oraz architektury informacji
  • zaplanowanie rozwoju treści strony

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze poukładanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, który pomoże zdobywać więcej klientów z darmowych wyników wyszukiwania.

Analiza słów kluczowych

Twoim pierwszym zadaniem związanym z SEO, będzie znalezienie wszystkich fraz kluczowych, po jakich potencjalni klienci mogliby do ciebie trafić. Dlaczego wszystkich? Bo nigdy nie wiesz, jak klienci mogą cię szukać.

Jeśli zajmujesz się na przykład robieniem mebli na wymiar, nie wystarczy być widocznym na frazę „meble na wymiar„. Oczywiście, to istotna fraza, ale twoi klienci mogą cię szukać na tysiące innych sposobów:

  • wpisując w Google rodzaj mebla, jaki jest im potrzebny (szafa na wymiar, komoda na wymiar, itp),
  • wpsując w Google typ pomieszczenia, do jakiego potrzebuje (meble do salonu, meble do kuchni, itp)
  • szukając inspiracji związanych z aranżacjami (aranżacja pokoju, jak urządzić salon itp.)
  • szukając informacji o stylu wnętrza (meble angielskie, meble skandynawskie)
  • szukając porady (jak zaprojektować kuchnię w literę u)

Jeśli tworzysz meble, każda osoba wpisująca takie zapytanie może być twoim potencjalnym klientem. Nie każda fraza będzie prowadziła do bezpośredniego zakupu czy zapytania, ale dzięki takiemu podejściu docierasz to wielu osób. Część z nich zapamięta cię i wróci na przykład w chwili remontu.

Warto pojawiać się użytkownikom na każdym z etapów procesu zakupowego lub gdy szukają dopiero rozwiązania problemu. Osoba szukająca inspiracji wykończenia danego pomieszczenia może zdecydować się na twoje usługi, po tym jak przeczyta i zobaczy efekty twojej pracy.

Możliwe, że ktoś kupi od ciebie usługę, nawet jeżeli planował wcześniej inne rozwiązanie. Zrobi to tylko dlatego, że trafił do ciebie, szukając inspiracji. Im więcej znajdziesz fraz kluczowych, które mogą opisywać potencjalnych klientów, tym więcej szans dajesz sobie na sprzedanie twojego produktu czy usługi.

Jak szukać słów kluczowych?

Zanim przejdziesz do dalszej części poradnika, musisz znać wszystkie słowa używane przez klientów. Budowa strony w dużej mierze będzie zależała właśnie od słów kluczowych. Bez znajomości słów, dalsze kroki nie mają sensu, dlatego pokaże ci jak w miarę dokładnie znaleźć słowa kluczowe używane przez potencjalnych klientów.

Zacznij od własnej widoczności

Punktem wyjścia będzie twoja aktualna widoczność — frazy, które znajdziesz w Google Search Console oraz Senuto (lub w innym podobnym narzędziu). Zarówno GSC, jak i Senuto pozowała na eksport do plików CSV — dzięki temu zaimportujesz wszytko do Excela.

Słowa należy wstępnie przejrzeć i usunąć wszystko, co nie jest związane z twoim biznesem (takich zbędnych fraz może być naprawdę sporo). Zostaw tylko te słowa, które uważasz, że mogą być używane przez twoją grupę docelową w celu szukania produktów lub przynajmniej pośrednio mogą pokazywać zainteresowanie klienta.

Znajdź słowa na każdy element oferty

Mając gotową listę, zastanów się, czego jeszcze w nich brakuje. Czy są jeszcze jakieś frazy, które opisują, to co oferujesz, a nie ma tego na twojej liście? Jeśli masz problem z tym zadaniem, wypisz sobie wszystkie produkty i usługi, jakie masz w swojej ofercie — do każdego dodaj po 3-5 fraz kluczowych, które twoim zdaniem będą wyszukiwane. Wszystko, co wymyślisz, dodaj do stworzonej wcześniej listy słów.

Sprawdź domeny konkurencji

To wcale nie koniec, teraz będziemy szukać słów na bazie twojej konkurencji w Google. Nie musi być to twoja bezpośrednia konkurencja, ale znajdź strony, które konkurują z tobą w wynikach wyszukiwania. Wybierz 3 domeny, które twoim zdaniem są najbardziej zbliżone tematyką oraz ofertą, oraz mają sporą widoczność w Google. Do analizy użyjemy narzędzia analizy konkurencji w Senuto:

https://app.senuto.com/visibility-analysis/tools/competition-analysis

Wybierz opcję „Słowa kluczowe konkurencji – słowa, na które widoczni są moi konkurenci, a moja domena nie jest„. Następnie podaj swoją domenę po lewo oraz maksymalnie trzech konkurentów po prawo.

Gdy klikniesz porównaj zobaczysz taki ekran:

Analiza fraz konkurencji w Senuto

Narzędzie pokaże ci wszystkie frazy, na które widoczni są twoi konkurencji a twoja domena nie. Powyższe porównanie wygenerowało 24471 propozycji słów. Oczywiście nie wszystkie będą właściwe, masz jednak w czym przebierać. Kolejny raz zrób eksport do Excela, przebierając najbardziej interesujące frazy.

Grupowanie fraz kluczowych

W zależności od biznesu oraz zakresu oferty, twoja tabela z wyselekcjonowanymi słowami kluczowymi, powinna posiadać od kilkuset do nawet kilku tysięcy fraz kluczowych. W sklepach o dużym zakresie produktów będą to dziesiątki tysięcy fraz kluczowych.

Taka liczba danych może być dość przytłaczająca, do tego bardzo ciężko patrzeć na takie dane. Dlatego kolejnym krokiem będzie pogrupowanie fraz na bazie intencji, jakie stoją za tymi słowami. Użytkownik wpisujący słowo kluczowe w Google, zawsze czegoś potrzebuje, ta potrzeba to właśnie intencja.

Jedna intencja może zostać opisana na kilka różnych fraz kluczowych. Weźmy na przykład frazy te frazy kluczowe:

  • produkt cena
  • cena produktu
  • produkt koszt
  • koszt produktu
  • ile kosztuje produkt?
  • jaka jest cena produktu?

Każda z powyższych fraz to zawsze taka sama intencja — klient chce poznać cenę produktu i dlatego wszystkie takie frazy powinny znaleźć się w grupie z tą intencją.

Będziesz musiał stworzyć tyle grup, ile jesteś w stanie zdefiniować poszczególnych intencji. W zależności od prowadzonego biznesu, grup może być od kilku-kilkunastu do nawet kilku tysięcy — duże ilości intencji będą występować w sklepach internetowych.

Grupowanie słów jest ważne, bo tak naprawdę to intencje są najważniejsze. Mało ważne jest, jakiej frazy używa dana osoba, zdecydowanie ważniejsze jest, czego potrzebuje. Frazy mogą się zmieniać z biegiem czasu, potrzeby użytkowników, będą prawie zawsze takie same.

Struktura strony

Struktura strony to jeden z najważniejszych elementów związanych z SEO. Przez strukturę, mam na myśli odpowiednią ilość podstron ułożonych w pewną hierarchię wyrażoną za pomocą linków pomiędzy tymi stronami.

https://www.rbsdata.com/how-to-improve-your-website-structure-to-boost-your-profits

Struktura strony jest bardzo ważna, a im bardziej rozbudowana, tym lepiej dla widoczności twojej strony. Zastanawiasz się pewnie, skąd masz wiedzieć jakie podstrony powinieneś dodać do takiej struktury? Prawda jest taka, że wcale nie musisz się zastanawiać, ponieważ masz już taką listę podstron.

Każda grupa słów kluczowych, którą stworzyłeś we wcześniejszym etapie tego poradnika, to prawie zawsze jedna podstrona w serwisie. Jedna podstrona będzie optymalizowana pod zaledwie kilka podobnych do siebie słów kluczowych (pod jedną intencję wyszukiwania). Dzięki temu osoba szukająca danego produktu, czy usługi, trafi na tę podstronę, niezależnie od tego, jakiego słowa kluczowego użyje.

Strukturę stron możesz wizualizować w Excelu, używając wcięć:

Przykład struktury słów dla sklepu z laptopami

Używanie Excela pozwoli na szybkie zaprezentowanie struktury w jednym pliku. Do tego w dodatkowych kolumnach będziesz mógł dodać inne informacje takie jak optymalizacja SEO.

Wstępna optymalizacja SEO

Stworzyłeś właśnie strukturę strony, która będzie posiadała właściwą architekturę informacji. Każdy element struktury to jedna podstrona w serwisie. Każda z tych podstron będzie osobnym wynikiem wyszukiwania w Google, a użytkownik wpisujący frazy kluczowe związane z tą podstroną trafi od razu we właściwe miejsce.

Twoim kolejnym zdaniem jest przygotowanie treści tych wyników wyszukiwania. Zrobisz to za pomocą dwóch tagów, które będą znajdować się w sekcji HEAD strony. Są to Title oraz description.

Title oraz description widoczne w wynikach wyszukiwania

Każdy z elementów struktury (podstron) powinien posiadać swój unikalny title oraz description. Muszą one opisywać daną podstronę, najlepiej za pomocą słów kluczowych, które wybrałeś dla danej grupy. Jeden adres URL, to jedna grupa (intencja), do której należą pewne słowa kluczowe, możesz ich teraz użyć, pisząc title oraz description.

Pamiętaj o poniższych zasadach:

  • titile powinien posiadać maksymalnie około 65 znaków
  • description powinno posiadać maksymalnie około 160 znaków
  • treści obu znaczników powinny być w miarę „po polsku”
  • treści powinny być też atrakcyjne dla użytkownika, by chętniej klikał w wynik wysuzkiwania

Treści title oraz description możesz umieścić w swoim Excelu ze strukturą, dodając do tego dodatkowe kolumny.

Tym sposobem, masz już rozpisaną listę wszystkich podstron, ich strukturę oraz podstawowe elementy takie jak title i description, które mówią ci, jakie treści powinna zawierać każda z nich.

Treść strony

Ostatnim elementem planowania skutecznej kampanii SEO, jest treść strony. To dzięki treści, która będzie znajdowała się na każdej z podstron, Google wyświetli daną podstronę w swoich wynikach wyszukiwania. Każdy produkt czy usługa musi zostać dokładnie opisany za pomocą słów kluczowych, których używają potencjalni klienci.

Dzięki rozbudowanej strukturze i treści każdy potencjalny klient trafia na właściwą podstronę, a nie na stronę główną. Znacznie zwiększa to szanse na pozyskanie klienta.

Treść strony to także poradniki, które możesz kierować do swojej grupy docelowej. Poradnik, który pomaga rozwiązać dany problem lub w którym dzielisz się po prostu swoją wiedzą to kolejny sposób na zdobywanie ruchu.

Nie wszyscy szukają od razu produktów czy usług. Duża część fraz kluczowych to tzw. frazy poradnikowe, które nie powodują bezpośredniej sprzedaży, ale generują ruch, który może się przełożyć na późniejszy zysk.

Przykładem takiej frazy będzie na przykład „jaki wybrać laptop do 300zł„, „jaki TV kupić led czy lcd” itd. Zapewne, kiedy chcesz coś kupić, sam szukasz różnych informacji na temat produktu. Przeglądasz blogi czy oglądasz filmy na Youtube. Pamiętaj, że większość klientów też tak robi. Warto, żeby trafili właśnie na twoje treści.

Darmowy kurs SEO

Szukasz dobrze poukładanej i ustrukturyzowanej wiedzy na temat SEO? Nasz kurs SEO, który pomoże zdobywać więcej klientów z darmowych wyników wyszukiwania.

Mamy podstawy, co dalej?

Podstawowy plan będzie wyglądał bardzo podobnie, niezależnie od prowadzonego biznesu oraz samego etapu, na jakim jesteś jeżeli chodzi o SEO. To, co dalej zrobisz z tym planem, będzie zależało jednak od kilku czynników. Poniżej przedstawię kilka najczęstszych scenariuszy, z którymi się spotykam. Jeśli chciałbyś, żebym dodał więcej scenariuszy, napisz komentarz. Postaram się odpowiedzieć i dodać te informacje do tego poradnika.

Poradnik SEO dla biznesu zaczynającego przygodę z Google

Jeśli twoja przygoda z Google dopiero się zaczyna i nie masz jeszcze prawie żadnej widoczności (takich firm jest całkiem sporo), musisz oczywiście zacząć od dobrego planu. To, że dopiero zaczynasz ma jeden ogromny plus – jesteś w stanie bez ryzyka przerobić swoją stronę.

Zapewne, ilość podstrony oraz struktura obecnej strony nijak ma się do wersji, którą aktualnie posiadasz. To w zasadzie jest najlepszy moment na zbudowanie nowej strony. Dzięki analizie słów kluczowych i pozostałych działaniach związanych z planowaniem jesteś w stanie zlecić stworzenie strony, która będzie przystosowana dla twojego biznesu.

Pamiętaj, aby podczas budowy nowej strony (lub przebudowie obecnej) zwrócić uwagę nie tylko na treść czy strukturę, ale także na elementy techniczne oraz te związane z UX:

  • szybkość strony
  • procesy skanowania indeksowania strony
  • strukturę dokumentu HTML
  • właściwe używanie nagłówków
  • odpowiednie eksponowanie ważnych informacji
  • właściwą budowę koszyka / formularzy kontaktowych

Po wdrożeniu strony twoim głównym zadaniem powinno być tworzenie treści na stronę. Musisz rozwijać treści ofertowe, produktowe czy opisywać kategorie. Oprócz tego powinieneś rozwijać bloga firmowego. Pisząc poradniki związane z tym, co robisz lub opisując zastosowania swoich produktów.

Rozwój bloga to zadanie na pierwsze kilka lub nawet kilkanaście miesięcy działania SEO. Oprócz pisania warto też przeprowadzać cykliczne optymalizacje treści z użyciem Google Search Console. Polega to na tym, że sprawdzasz, na jakie słowa twoja domena pojawia się w Google i starasz się poprawić tę sytuację, zmieniając/dodając nowe treści w ramach jednej podstrony.

Poradnik SEO dla biznesu z widocznością

Nie każdy biznes zaczyna od zera. Możliwe, że twoja strona posiada już pewną widoczność i zdobywasz już pewną ilość ruchu, ale nie jesteś zadowolony ze sprzedaży generowanej przez ten ruch. Jeśli nie wiesz, jak wygląda twój ruch, skorzystaj z naszego poradnika — Jak sprawdzić widoczność strony.

Gdy będziesz układać strukturę strony wg. tego poradnika i opisanego wyżej sposobu, prawie zawsze zauważysz, że plan strony odbiega od tego, co obecnie posiadasz.

Aby osiągnąć lepsze efekty i zwiększyć sprzedaż lub przynajmniej odzew ze strony klientów, będziesz musiał przebudować stronę lub zbudować nową. Sytuacja wygląda bardzo podobnie to nowego biznesu zaczynającego działania SEO. Wyjątkiem jest obecny ruch, którego nie możesz stracić, wykonując zmiany na stronie.

Zacznij od sprawdzenia jakie adresy URL generują ruchu, a następnie sprawdź, na jakie słowa kluczowe się wyświetlają. Jeśli te słowa są dla ciebie wartościowe, musisz uwzględnić obecne treści w nowej strukturze strony, tak aby nie stracić obecnego ruchu.

Kolejnym aspektem zapobiegającym utratą obecnego ruchu są przekierowania 301. Bardzo możliwe, że modyfikacje strukturalne strony będą powodować zmiany adresów URL w obrębie domeny. Z racji tego, że Google bazuje na adresach URL, musisz dokonać przekierowań starych wersji adresów URL na ich nowe odpowiedniki.

Załóżmy, że twoja oferta znajduje się obecnie pod adresem domena.pl/oferta/usluga/, ale w nowej wersji strony jej adres zmienia się na domena.pl/uslugi/kategoria/uslugi. Po zmianie strony musisz doprowadzić do sytuacji, w której osoba (ale także robot Google), która trafia na pierwszy adres, zostaje automatycznie przekierowana na nową wersję tego adresu.

Poradnik SEO — podsumowanie

Bardzo dużo osób, które prowadzą jakiekolwiek działania związane z SEO, przywiązują sporą uwagę do technicznych aspektów strony. Oczywiście SEO techniczne jest bardzo ważne, ale nie da ci zupełnie nic jeśli twoja strona nie będzie zawierała odpowiedniej treści. Nawet najlepiej zoptymalizowana technicznie strona nie będzie zdobywać ruchu, jeśli nie będzie zawierała treści, do której Google będzie chciało odsyłać osoby szukające.

Mam nadzieję, że ten poradnik przynajmniej w małym stopniu poprawił twoje postrzeganie SEO. Jeśli masz jakieś pytania — zadaj je w komentarzu, chętnie odpowiem.